Ultima ora

Viata lumii

Stiri

Evenimente

Cauta in revista

Agnès Desmazières, "L'inconscient au paradis", Payot, septembre 2011


vineri, 30 septembrie 2011 Niciun comentariu


En fondant la psychanalyse, Freud a provoqué les catholiques dans leurs convictions religieuses et morales. Après lui, l'Eglise peut-elle nier toute jouissance dans l'acte sexuel ? Parler de péché est-il source de culpabilité ? Faut-il faire le deuil de l'illusion religieuse ?

Armin A. Brott, Jennifer Ash, "Tatal gravid", Editura Trei, 2011


Niciun comentariu


Autori: Armin A. Brott, Jennifer Ash
Traducere din engleza de Daniela Deneanu
Nr. de pagini: 416
Pret: 35.00 Ron
Colectia: Psihologie Practica
Editura Trei

Observatii, sfaturi si recomandari pentru viitorii tatici

Sotia ta gravida a ajuns de-a dreptul o alta persoana? Rudele si prietenii te coplesesc cu tot felul de sfaturi babesti? Vrei sa intelegi ce se intampla in burtica partenerei tale si te intrebi cum poti sa dai si tu o mana de ajutor? Autorii le ofera tatilor ingrijorati si dornici sa se implice un ghid amanuntit despre toate schimbarile fizice, emotionale si chiar financiare prin care va trece cuplul in cele noua luni de sarcina. Aflata la a treia editie, cartea ofera sfaturi practice invatate de autori pe propria lor piele, dar si primite de la psihologi, ginecologi si specialisti in reproducere artificiala.

Berliner Zimmer la Foto Anexa


joi, 29 septembrie 2011 Niciun comentariu


Berliner Zimmer

22.09-23.10.2011
Vernisaj: 22.09.2011, 18h00

Foto Anexa, Calea Moşilor 62-68, Bucuresti

Artisti:
Silva Agostini (Albania), Haris Epaminonda (Cipru), Šejla Kamerić, (Bosnia-Hertegovina), Kristina Leko (Croatia), Dan Mihaltianu (Romania), Tanja Ostojić (Serbia), Yorgos Sapountzis (Grecia), Evanthia Tsantila (Grecia), NasanTur (Turcia), Mariana Vassileva (Bulgaria)

Curator: Birgit Hoffmeister/ Co-curator: Oana Tanase

……………………………………..

organizat de: MNAC si Goethe Institut Bucuresti
……………………………………..

Expozitia Berliner Zimmer prezinta lucrarile a zece artisti din noua tari din Europa de Sud-Est, care traiesc si creeaza la Berlin.

Lucrarile selectate reflecta dialogul artistilor cu vechea si cu noua lor tara, precum si tensiunea creata intre prezent si trecut. Berlinul este cel care ofera artistilor spatiu de exprimare, insa pentru cei mai multi dintre ei este doar o promisiune pe termen scurt.

Trauma psihică: simptome şi tratament


Niciun comentariu


Ce este trauma psihică, cum se manifestă, la ce specialisti putem apela pentru tratament si ce este Congresul Naţional de Psihotraumatologie 2011, aflăm într-un scurt video-interviu de la Conf. univ. dr. Diana Vasile - presedintele Institutului pentru Studiul si Tratamentul Traumei şi preşedintele Comitetului Ştiinţific al Congresului Naţional de Psihotraumatologie 2011.

Workshop "Identificarea proiectivă - Mecanism fundamental al empatiei şi al capacităţii terapeutice" de Cléopâtre Athanassiou-Popesco


Niciun comentariu


Fundația Generația - Centrul de Formare în Psihanaliza și Psihoterapia Copilului și Adolescentului anunță în data de 23 octombrie, la sediul din Calea Văcărești nr. 252, et. 4, ap. 2, workshop-ul psihanalistei Cléopâtre Athanassiou-Popesco "Identificarea proiectivă - Mecanism fundamental al empatiei și al capacității terapeutice"

George W. Burns, "101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti", Editura Trei, 2011


miercuri, 28 septembrie 2011 Niciun comentariu


Autor: George W. Burns
Traduce din engleza de Cristian Fulas
Nr. de pagini: 576
Pret: 59 lei
Colectia: Psihologie - Psihoterapie
Editura TREI

Folosirea metaforelor in terapie

Ce faci, ca psiholog ori ca parinte, cand copilul se inchide in sine, refuza sa-si exprime grijile si nevoile ori este cuprins de teama si de neincredere? Cum va fi recladita puntea afectiva si comunicativa cu universul celui mic? Depanand zeci de povesti cu talc, psihologul australian George Burns demonstreaza in ce fel metafora terapeutica poate reinnoda legatura cu cel mic, oferindu-i cai pentru adaptarea la provocarile cotidiene.

Autorul lamureste in ce fel povestea curativa poate fi integrata firesc in terapie si cum pot fi create si folosite in cabinet noi metafore vindecatoare. Utile pentru toti cei care lucreaza cu adolescenti si copii, resursele terapeutice din cartea 101 povesti vindecatoare pentru copii si adolescenti pot fi combinate si cu alte tehnici novatoare, cum ar fi terapiile prin joc, arta, muzica si drama.

George W. Burns este psiholog clinician si director la Milton Erickson Institute of Western Australia. Este, de asemenea, formator si conferentiar universitar, fiind autorul a sapte carti dedicate povestilor terapeutice, depresiei ori aplicarii meditatiei zen pentru imbunatatirea sanatatii mentale.


Cuprins:

Multumiri
Introducere
Ce ofera aceasta carte
Un cuvant, doua despre… cuvinte
Povesti orale vs povesti scrise
Structura acestei carti

Povestea 1. Povestea povestii

Partea intai: Cum sa-i "misti" pe copii si adolescenti prin arta povestirii
Capitolul I. Magia metaforei
De ce sa le spunem copiilor si adolescentilor povesti vindecatoare si cu talc?
O scurta istorie a povestilor cu talc
Cum ne motiveaza povestile
Cum ne educa povestile
Modul in care povestile ne transmit niste valori
Cum ne disciplineaza povestile
Cum reusesc povestile sa ne ofere experienta
Cum faciliteaza povestile rezolvarea de probleme
Modul in care povestile ne schimba si ne vindeca
Cand sa nu vorbim prin povesti

Capitolul 2. Indrumari pentru o povestire eficienta
Zece indrumari pentru o povestire eficienta
sase indrumari pentru rostirea naratorului

Capitolul 3. Instrumente si tehnici
Cartile, ca sursa de povesti vindecatoare: biblioterapia
Teatrul ca sursa de povesti vindecatoare
Inregistrarile video sau dvd-urile ca sursa de povesti vindecatoare: videoterapia
Marionete, papusi si jucarii ca metafore
Jocul ca metafora
Umorul ca metafora
Metafore experientiale
Metafore create de copii
Povesti depanate impreuna
A discuta sau a nu discuta?

Partea a doua. Povesti vindecatoare, povesti cu talc

Capitolul 4. Invataminte care imbogatesc viata
Povestea 2. Copiii pot schimba lucrurile: O poveste pentru copii
Povestea 3. Copiii pot schimba lucrurile: O poveste pentru adolescenti
Povestea 4. Hraneste ceea ce vrei sa cresti in tine
Povestea 5. Ai grija de tine
Povestea 6. Ridica-te si razi
Povestea 7. Nu conteaza doar ce faci, ci si cum o faci
Povestea 8. Obtine maximul din ceea ce ti se ofera
Povestea 9. A face ceea ce stii mai bine
Povestea 10. Cautarea fericirii

Capitolul 5. A-ti pasa de tine insuti
Povestea 11. Elanul spre noi inaltimi: O poveste pentru copii
Povestea 12. Elanul spre noi inaltimi: O poveste pentru adolescenti
Povestea 13. Recunoasterea propriilor abilitati
Povestea 14. Lasa-l pe Joe sa o faca
Povestea 15. A descoperi lucrurile care te fac special
Povestea 16. Importanta acceptarii complimentelor
Povestea 17. Ce dai aia primesti
Povestea 18. Fii bun, nu perfect!
Povestea 19. Fii tu insuti
Povestea 20. Cresterea constiintei de sine

Capitolul 6. Schimbarea tiparelor comportamentale
Povestea 21. Confruntarea cu temerile: O poveste pentru copii
Povestea 22. Confruntarea cu temerile: O poveste pentru adolescenti
Povestea 23. Cerceteaza tu insuti
Povestea 24. A invata sa gandesti liber
Povestea 25. Bazeaza-te pe ce stii sa faci mai bine
Povestea 26. Invatarea unor noi trucuri
Povestea 27. Un gest care a schimbat o intreaga suburbie
Povestea 28. A aduce o schimbare
Povestea 29. Schimbarea tiparelor comportamentale
Povestea 30. Nu ma mai tem

Capitolul 7. Gestionarea relatiilor
Povestea 31. Prinsa la mijloc: O poveste pentru copii
Povestea 32. Prinsa la mijloc: O poveste pentru adolescenti
Povestea 33. Crearea si mentinerea prieteniilor
Povestea 34. Cei patru prieteni credinciosi
Povestea 35. Negocierea unei solutii
Povestea 36. Prieteni noi
Povestea 37. Descoperirea tandretei
Povestea 38. Retragerea in sine
Povestea 39. Pune-te in locul celuilalt
Povestea 40. A-ti face prieteni si a-i pastra

Capitolul 8. Gestionarea emotiilor
Povestea 41. Intensificarea placerii: O poveste pentru copii
Povestea 42. Intensificarea placerii: O poveste pentru adolescenti
Povestea 43. A te distra
Povestea 44. Cultivarea satisfactiei
Povestea 45. A bate furia in cuie
Povestea 46. Cand umorul te ajuta
Povestea 47. Cand te ambalezi prea tare
Povestea 48. Invata sa razi
Povestea 49. Schimbandu-ti postura, iti schimbi si sentimentele
Povestea 50. Exprimarea congruenta a emotiilor

Capitolul 9. Cum sa creezi ganduri constructive
Povestea 51. Gestionarea doliului: O poveste pentru copii mici
Povestea 52. Gestionarea doliului: O poveste pentru copii
Povestea 53. Un gest de bunavointa
Povestea 54. Lucrurile pot sa nu fie ceea ce par a fi
Povestea 55. Recadrarea pozitiva
Povestea 56. Gandurile determina sentimentele
Povestea 57. Gasirea de exceptii in cazul generalizarilor
Povestea 58. A invata sa folosesti ceea ce ai
Povestea 59. A invata sa deosebesti o situatie de alta
Povestea 60. Trezirea increderii (contributia lui Susan Boyett)

Capitolul 10. Dezvoltarea aptitudinilor pentru viata
Povestea 61. Confruntarea cu o dilema morala: O poveste pentru copii
Povestea 62. Confruntarea cu o dilema morala: O poveste pentru adolescenti
Povestea 63. A invata despre reguli
Povestea 64. Uneori se intampla lucruri groaznice
Povestea 65. A te multumi cu ceea ce ai
Povestea 66. Asumarea responsabilitatii
Povestea 67. Luarea de decizii
Povestea 68. A privi diferit
Povestea 69. Depasirea fricii
Povestea 70. Secretele succesului

Capitolul 11. Crearea deprinderilor in rezolvarea de probleme
Povestea 71. Depasirea obstacolelor: O poveste pentru copii
Povestea 72. Depasirea obstacolelor: O poveste pentru adolescenti
Povestea 73. Rezolvarea de probleme in colaborare
Povestea 74. A intoarce o problema pe toate fetele
Povestea 75. Rezolvarea unei probleme
Povestea 76. A te multumi cu ceea ce esti
Povestea 77. A invata sa impartasesti
Povestea 78. A avea grija de lucrurile neglijate
Povestea 79. A fi stapan pe situatie
Povestea 80. Punerea unei dorinte

Capitolul 12. Gestionarea momentelor dificile din viata
Povestea 81. A indeparta durerea: O poveste pentru copii
Povestea 82. Gestionarea durerii: O poveste pentru adolescenti
Povestea 83. A invinge un bataus
Povestea 84. Am doar noua ani
Povestea 85. A face fata bolii
Povestea 86. Gasirea de solutii
Povestea 87. Confruntarea cu schimbarile
Povestea 88. Ridica-te inapoi in picioare
Povestea 89. Confruntarea cu gandurile suicidare
Povestea 90. Invata sa-ti porti singur de grija

Capitolul 13. Povesti vindecatoare create de copii
Povestea 91. Stafia care a invatat cum sa-i sperie pe altii (de Sam Green)
Povestea 92. Fata (de Pia Hill)
Povestea 93. Ce va fi (de Erin Kelley)
Povestea 94. Povestea lui Mary-Jane (de Anthea Challis)
Povestea 95. Problema lui Sally (de Emma Barley)
Povestea 96. Viata mea (de Nathaniel Watts)
Povestea 97. Povestea vietii mele (de Oliver Potts)
Povestea 98. Cand rockul te salveaza (de Jonathon Matthews)
Povestea 99. Cand nu mai pot face nimic (de Stephanie Wood)
Povestea 100. Povestea lui Lucy Mac (de Corin Eicke)

Partea a treia. Creati propriile voastre povesti vindecatoare pentru copii

Capitolul 14. Cum pot folosi eficient metaforele?
Posibile cai pentru o terapie eficienta prin metafora
Posibile capcane pentru o terapie eficienta prin metafora

Capitolul 15. De unde sa ma inspir pentru povestile vindecatoare?
Metafore construite pe baze validate stiintific
Metafore construite pe baza de eroi
Metafore create din imaginatie
Metafore bazate pe tehnici terapeutice
Metafore inspirate de o idee
Metafore construite pe povesti spuse de copii
Metafore bazate pe umor
Metafore construite pe povesti transculturale
Metafore inspirate de cazuri din terapie
Metafore construite pe experientele vietii de zi cu zi
Indrumari pentru folosirea povestilor din viata personala

Capitolul 16. Cum planific si prezint povestile vindecatoare?
Abordarea pro
1. Faceti o evaluare centrata pe obiectiv
2. Planificati metaforele
3. Prezentati-va metaforele
4. Opriti-va, priviti si ascultati
5. Ancorati povestea in realitate

Capitolul 17. Cum sa ii invatam pe parinti sa spuna povesti vindecatoare
Povesti pentru parinti si parentaj
Ce trebuie sa stie parintii care folosesc metafore
Pasii in care ii invatam pe parinti sa povesteasca
Un exemplu de povestire eficace a parintelui
Cum ii ajutam pe parinti sa-si formeze talentul de povestitori
… si povestea merge mai departe

Povestea 101 N-ai vrea sa fii invatatoarea mea?

Bibliografie pentru povesti metaforice


Foto: Mary Gow, Fairy Tales

Mecanisme noninterpretative in terapia psihanalitica (II)


2 comentarii


Continuam sa citim, sa rezumam si sa comentam articolul Non-Interpretive Mechanisms in Psychoanalytic Therapy publicat de Boston Change Process Study Group in 1998. Articolul continua cu o terminologie descriptiva pentru ceea ce numesc ei ceva mai mult decat interpretarea si spun ca acest ceva mai mult actioneaza ca un vehicul al schimbarii in terapia psihanalitica. Miscarea de-a lungul procesului psihanalitic are ca rezultat aparitia din cand in cand a cate unui moment de intalnire care modifica mediul intersubiectiv dintre psihanalist si pacient, precum si cunoasterea relationala implicita a acestuia din urma. Miscarea diadei de-a lungul procesului terapeutic este compusa dintr-o serie de momente prezente care sunt unitatile subiective ce creeaza mici schimbari de directie in timp ce procesul inainteaza. 

Proiectul "Filmul si Grupul" continua inscrierile


Niciun comentariu


Acest proiect isi propune sa ofere un spatiu de elaborare a gandurilor si emotiilor transmise de film.

Lunar, vom viziona impreuna un film si vom vorbi pornind de la experienta traita. Filmul va fi ales de grup din filmografia unor regizori celebri precum Alejandro Amenábar, Pedro Almodóvar, Lars von Trier, Ernst Ingmar Bergman, Jim Jarmusch si altii.

Oare bivolii au trecut dincolo?


marți, 27 septembrie 2011 Niciun comentariu


Sambata 17 septembrie 2011, a avut loc sedinta interpretativa lunara a Asociatiei Interdisciplinare de Psihanaliza Aplicata (http://www.aipsa.ro/) cu tema Filmul si Grupul, in prezentarea Ancai Munteanu.

Cititi in continuare o prezentare semnata de Claudiu Ganciu a lucrului nostru in grup din timpul sedintei, dupa ce am vizionat cateva filmulete ale Fratilor Lumiere.

Inainte de a incepe sa cititi textul lui Claudiu, trebuie sa va spun un fapt care m-a uimit si pentru care va cer parerea deoarece nu am o explicatie prea clara cu privire la el. Inainte de a rula filmuletele, Claudiu ne-a spus sa fim foarte atenti la ceea ce vom vedea si sa zicem apoi ce imagine sau secventa ne-a ramas in memorie si despre care am dori sa spunem ceva. Dupa vizionare, mie mi-a ramas gandul la filmuletul Dragons traversant la Saone a la nage pentru ca mi-a amintit de un moment din copilarie cand m-am speriat foarte tare privind o astfel de traversare de rau in care erau sa-si piarda viata si calul si calaretul; cred ca daca nu as fi avut eu norocul sa apara atunci ajutoare care sa reuseasca sa ii salveze, nu mi-as fi revenit usor… In fine, dupa terminarea filmuletelor, s-a lasat tacere… intrerupta in scurt timp de catre participantul care a spus Oare bivolii au trecut dincolo?. Nu mi-a venit sa cred cand am auzit acea voce care nu era din capul meu, ci al altuia… insa nu am apucat sa imi povestesc pe loc experienta, interesata fiind de ceea ce se spunea in grup (de altfel, numeros, foarte interesat si foarte activ). Discutiile au mai continuat pret de vreo jumatate de ora pana la finalul sedintei despre alte secvente pe care le-a retinut fiecare in urma vizionarii (ex.: primul "filmulet" care era de fapt o succesiune de fotografii, apoi cel cu schimbarea mastilor si cel cu furtunul de apa in gradina care au fost precursorii comediei, secvente din Calatorie pe luna etc.). Acum, primind textul pentru aceasta postare, ochii mi-au picat pe titlul ales de Claudiu… Nu stiu ce l-a facut sa aleaga, din bogatele discutii dezvoltate de grup in sedinta, exact comentarea acestei secvente si intrebarea participantului (poate ne spune intr-un comentariu). Scena, de altfel, cred ca nu este una care sa suscite nici macar suspansul, zic eu acum gandind la rece… Sa se fi produs acea rezonanta fantasmatica despre care ne-au explicat Anca si Claudiu ca se produce in grup?

Va las acum sa cititi impresiile lui…

Psihanaliza aplicata, un demers subiectiv


Niciun comentariu


Sambata 17 septembrie a.c., Asociatia Interdisciplinara de Psihanaliza Aplicata (www.aipsa.ro) si-a reluat activitatea dupa vacanta de vara. Am avut ca tema prezentarea Ancai Munteanu (membru AIPsA si presedinte al Asociatiei de Psihanaliza a Legaturilor de Familie si Grup) intitulata Filmul si grupul care, a reprezentat de fapt, o avanpremiera a proiectului cu acelasi nume pe care il vom derula din luna octombrie a acestui an.

Prezentarea o veti putea citi pe Cafe Gradiva.

In calitate de presedinte al asociatiei, am avut un scurt cuvant introductiv in care am expus cateva aspecte ale psihanalizei aplicate, pe care le aduc si aici.

Psihanaliza aplicata este un domeniu interdisciplinar in care se intalnesc trei elemente: teoria psihanalitica, persoana care interpreteaza si obiectul (opera sau fenomenul) de interpretat. Sa incercat acum sa intelegem natura a ceea ce pun in comun aceste trei componente ca sa vedem ce rezulta si la ce serveste aceasta interactiune!

Teoria psihanalitica ne pune la dispozitie explicatii cu privire la felul in care functioneaza Inconstientul nostru; citind teoria, avem un acces rational la dinamica Inconstientului.

Cititi despre Psihanaliza, Sigmund Freud, freudismul si psihanalistii

Cel care interpreteaza construieste un discurs despre obiectul pe care il "ia in analiza" (opera, fenomen social, curent artistic etc.) avand in minte explicatiile psihanalitice cu privire la dinamica psihica, de asemenea, avand cunostinte mai mult sau mai putin solide despre domeniul la care aplica psihanaliza (ideal ar fi sa aiba dubla formatie) si avand, desigur, o istorie personala care ii determina reactiile emotionale subiective fata de obiectul cultural sau social pe care il recepteaza si interpreteaza.

Insa, atunci cand abordam din perspectiva psihanalitica opera, nu suntem scutiti, la adapostul instrumentarului teoretic, de subiectivitatea trairilor mai mult decat oricare alt receptor al operei sau mai mult decat cu pacientul in cabinet. Teoria psihanalitica reprezinta un instrument pe care il aplicam subiectiv in analiza unei opere. Putem spune ca, teoria nu este aplicata atat operei ca obiect singular, cat relatiei noastre, ca receptori, cu opera.

Psihanaliza aplicata imbogateste cu posibile sensuri domeniul pe care il interpreteaza, dar ea reprezinta si o modalitate de a gasi in acelasi timp si posibile noi sensuri ale felului in care noi receptam opera deci, ale felului propriu de a simti.

In sedintele interpretative lunare ale asociatiei, in care am abordat pana acum (timp de opt ani, de cand exista AIPsA) domenii precum filmul, teatrul, romanul, poezia, fenomenele sociale, ne ocupam de analiza operei atat prin prisma teoriei, cat si prin ceea ce ea trezeste in noi ca travaliu al receptorului si autorului.

Ideea proiectului Filmul si grupul a venit in urma acestei activitati indelungate precum si a colaborarii recente pe care o avem cu Asociatia de Psihanaliza a Legaturilor de Familie si Grup "Enrique Pichon Riviere".

Sedintele acestui proiect vor avea loc lunar (incepand cu sambata 22 oct. 2011), in paralel cu sedintele interpretative ale AIPsA, si vor avea ca obiect de lucru filmul vizionat in cadrul grupului si discutat de data aceasta nu din perspectiva teoriei psihanalitice cu scopul de a-l interpreta ci doar din perspectiva contratransferului nostru ca receptori, cu scopul de a ne cunoaste si "interpreta" pe noi insine in cadrul experientei de vizionare a filmului in grup.

Activitatea este prevazuta pentru o perioada de un an.

Pentru a deveni membru al acestui proiect, inscrierile se pot face la email sever.sava@gmail.com

Georgiana Branisteanu

Despre o viziune cu "Imitatio Christi" şi altele


luni, 26 septembrie 2011 Niciun comentariu


(Fragment din cap. al XIV-lea, "Nebunia divină", al Cărţii roşii, Editura Trei, 2011. Text publicat cu acordul editurii).

După ce am părăsit biblioteca, m-am pomenit din nou în anticameră. De astă-dată mă uit spre uşa din stânga. Cărţulia o băgasem în buzunar. Mă duc la uşă; e deschisă şi ea: în fund, o bucătărie mare, deasupra plitei un coş puternic. În mijlocul încăperii se află două mese lungi, alături laviţe. De pereţi sunt atârnate poliţe cu tigăi de alamă şi aramă, precum şi alte recipiente. În faţa plitei stă o femeie mare şi grasă — desigur, bucătăreasa, cu un şorţ în carouri. O salut, puţin mirat. Şi ea pare stânjenită.

D. W. Winnicott, "Deprivation and Delinquency", Routledge, September 2011


Un comentariu


  • Edited by Clare Winnicott, Ray Shepherd and Madeleine Davis.
  • Foreword by Jan Abram.

D.W. Winnicott was one of the giants of child psychiatry and psychoanalysis. He argued eloquently for an increased sensitivity to children, their development and their needs. Deprivation and Delinquency is an invaluable collection of his work on the theme of the relationship between antisocial behaviour, or more chronically delinquency, and childhood experiences of deprivation. Winnicott examines children under stress, the nature and origin of antisocial tendency and the practical management of difficult children – issues which have once again exploded onto the social agenda.

Psihanaliza in benzi desenate


vineri, 23 septembrie 2011 Un comentariu

psihanaliza benzi desenate

Aflată în plină ascensiune, psihanaliza pătrundea, în America anilor '50, până şi în... benzile desenate. Printr-o serie de comics-uri intitulată chiar Psychoanalysis (1955). Autorul acesteia, el însuşi analizat cu succes, descrie într-o manieră spectaculoasă, dar nu lipsită de un anumit realism, tribulaţiile din psihanaliză a trei pacienţi, uzând de asocieri libere şi interpretări de vise. Finalul fiecărei şedinţe / fascicul duce la o descoperire neaşteptată, care adânceşte şi mai mult interpretarea.

"Domnia haosului" în Edenul ante-Christic


joi, 22 septembrie 2011 Un comentariu


(Mai jos puteți urmări o cronică pe care am găsit-o foarte interesantă a uneia dintre cele mai controversate producții din întreaga istorie a cinematografiei, Antichrist, apărută în 2009 și regizată de Lars von Trier. Textul e publicat aici cu consimțământul autorului).

Antichrist este povestea reîntoarcerii la Cădere, într-o grădină a Raiului de unde omul a fost alungat şi unde nu mai există posibilitatea de întoarcere. Astfel, Antichrist devine mai degrabă Ante-Christ, un timp şi spaţiu în care salvarea nu fusese încă concepută. Este viaţa în Infern fără posibilitate de salvare.

Mecanisme noninterpretative in terapia psihanalitica (I)


miercuri, 21 septembrie 2011 4 comentarii


(Am rezumat aici o prima parte din articolul Non-Interpretive Mechanisms in Psychoanalytic Therapy publicat de Boston Change Process Study Group in 1998)


Introducere

Ce este schimbarea psihica pentru psihanaliza? De cand a inventat Freud psihanaliza si a avut ideea ca interpretarea continutului manifest duce la continutul latent, psihanalistii si-au pus problema daca schimbarea psihica profunda ar putea fi privita si altfel decat asa, cantitativ: ceea ce a fost inconstient sa devina constient. Si, de fapt, fiecare noua paradigma a adus o noua explicatie cu privire la rezultatele curei psihanalitice. Este ceea ce fac si relationalii de la Boston astazi, cu teoria lor despre domeniul implicit procedural. Pentru ei, schimbarea psihica trebuie sa apara la nivelul cunoasterii relationale implicite care se modifica pe parcursul relatiei cu psihanalistul.

Ce tulburări psihice scad cel mai mult calitatea vieţii?


marți, 20 septembrie 2011 7 comentarii


Conform unui studiu finlandez realizat de Institutul Naţional de Sănătate şi Ajutor Social din Helsinki şi publicat în aprilie 2007 de British Journal of Psychiatry, cea mai redusă caliate a vieţii o au persoanele ce suferă de distimie, tulburare anxioasă generalizată, agorafobie şi fobie socială. Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ de 8 000 de finlandezi, folosindu-se mai întâi Composite International Diagnostic Interview (CIDI) pentru a stabili dacă în ultimul an ei au fost diagnosticaţi cu depresie majoră, distimie, tulburări de panică, tulburare de anxietate generalizată, fobie socială, agorafobie ori dependenţă de alcool. Apoi, persoanele care au fost diagnosticate cu astfel de tulburări au fost evaluate cu un instrument numit Health-Related Quality of Life 15D (HRQoL 15D), ce are în vedere 15 parametri cu privire la calitatea vieţii (cei de pe axa orizontală a imaginii de mai sus).

Scurtă cronografie a "Cărţii roşii"


luni, 19 septembrie 2011 Niciun comentariu


1913 – Ruptura dintre Jung (38 de ani) şi Freud (57 de ani) după o colaborare strânsă de circa şapte ani. Jung începe o relaţie amoroasă cu asistenta sa, psihanalista Toni Wolff, pe care mai târziu o va numi "a doua mea soţie" şi care-i va fi alături în perioada dificilă a gestaţiei Cărţii roşii. Jung Începe să scrie şi să schiţeze desene în nişte carnete negre (Cărţile negre), care reprezintă punctul de pornire al Cărţii roşii. În decembrie, are intuiţia tehnicii "imaginaţiei active", prin care este lăsat să "vorbească" inconştientul – fie prin vis, fie prin artă (pictură).

Cum a fost copiată "Cartea Roşie"


vineri, 16 septembrie 2011 2 comentarii


Urmăriţi mai jos un scurt film publicitar despre recondiţionarea Cărţii roşii de C. G. Jung, spre a fi oferită publicului de limbă engleză la 7 octombrie 2009.

Workshop-ul psihanalistului Antonino Ferro "Modelul psihanalitic al patologiilor psihosomatice şi evacuative"


Niciun comentariu


Fundaţia Generaţia - Centrul de Formare în Psihanaliza și Psihoterapia Copilului și Adolescentului anunţă în perioada 16-17 septembrie workshop-ul psihanalistului Antonino Ferro "Modelul psihanalitic al patologiilor psihosomatice şi evacuative".


Inscrieri in proiectul "Filmul si grupul - intr-o intalnire psihanalitica"


Niciun comentariu


Acest proiect isi propune sa ofere un spatiu de elaborare a gandurilor si emotiilor transmise de film.

Lunar, vom viziona impreuna un film si vom vorbi pornind de la experienta traita. Filmul va fi ales de grup din filmografia unor regizori celebri precum Alejandro Amenábar, Pedro Almodóvar, Lars von Trier, Ernst Ingmar Bergman, Jim Jarmusch si altii.

Fratii Lumière la AIPsA


joi, 15 septembrie 2011 Niciun comentariu


Sambata, 17 septembrie a. c. are loc sedinta interpretativa lunara a Asociatiei Interdisciplinare de Psihanaliza Aplicata cu tema Fratii Lumière.

Fratii Lumière au ajuns sa fie un obiect de analiza in contextul legaturilor familiale. Lyon, orasul lor natal, este si orasul de referinta in care formarea in psihanaliza legaturilor se desfasoara. Mai mult, prin utilizarea sintagmei "fratii" (similar altor "frati" – dintre care Grimm sunt cei mai cunoscuti) a fost o tema pentru analiza familiala si a legaturii fraterne.

Ferro si cum lucreaza mintea analistului [sau cum arata o galeata fara capac]


miercuri, 14 septembrie 2011 Niciun comentariu

Doua posibilitati pentru mintea analistului: fie o galeata fara capac, fie una cu capac

In cartea Campul Bi-Personal, Antonino Ferro discuta problemele, riscurile si nevoile analistului, in capitolul 8. El e interesat sa inteleaga cum mintea analistului determina ce se intampla in campul care se stabileste intre cei doi parteneri din relatie.

Ferro lucreaza in traditie relationala si e interesat sa inteleaga in primul rand cum campul care se stabileste intre analist si client formeaza experientele individuale. Pericolele si avantajele sunt numeroase pentru analist, pentru ca mintea ei / lui e expusa in permanenta la "elementele beta", la identificarile proiective si la fluctuatiile a ce numeste el PSD.

Sa lamurim pe rand ce inseamna elemente beta, identificari proiective si fluctuatii PSD.

Un manifest al crizei


marți, 13 septembrie 2011 Niciun comentariu

Perpetual Crisis Manifesto de George Fereday - "Soluţia unei probleme poate fi cauza următoarei crize", iată motto-ul acestui produs, care semnifică mutaţia de la un "design inteligent" la răspunsuri instinctive; răspunsuri abstracte şi imediate, la îndemână, pentru situaţii neplăcute

Studenţii de la Royal College of Art din Londra au prezentat în aprilie 2009 o expoziţie la Milano intitulată Crisis Shop.  

Istoria "Cărţii roşii"


luni, 12 septembrie 2011 Niciun comentariu


Din 1962, s-a ştiut într-un cerc larg de existenţa Cărţii roşii a lui C.G. Jung. Însă abia odată cu ediţia prezentă ea este, în cele din urmă, accesibilă unui public mai mare. Geneza sa, descrisă de Jung în Amintiri, vise, reflecţii, a reprezentat subiectul a numeroase discuţii în literatura secundară de specialitate. Prin urmare, o voi schiţa aici doar pe scurt.

Reflectând absenţa: Memorialul pentru 11 Septembrie 2001


vineri, 9 septembrie 2011 Un comentariu


Odată cu aniversarea a zece ani de la tragica prăbuşire a Turnurilor Gemene din New York va fi deschis totodată Memorialul victimelor de la 11 septembrie. Intitulat "Reflectând absenţa" şi ales câştigător la concursul din anul 2003 dintre 5 201 de proiecte din întreaga lume, conceptul şi proiectul Memorialului îi aparţine tânărului arhitect de 42 de ani, născut la Londra, şcolit în Mexic şi cu armata făcută în Israel, anterior necunoscut, Michael Arad.

Donnel Stern, grupul de la Boston si disociatul (2): Diferente


miercuri, 7 septembrie 2011 20 de comentarii

Disociatul nu poate intra in analiza decat prin enactment (Donnel Stern)

Care sunt diferentele, in opinia lui Stern, intre ce face grupul de la Boston si ce face un analist relational care lucreaza cu teoria disocierii?

Mai intai, problema enactment-ului este decisiva.

Analistii din grupul de la Boston accepta ca analistul este inevitabil implicat atat la nivel constient, cat si inconstient. Si ca nu este posibil, zice Stern, ca analistul sa observe participarea decat dupa ce aceasta a avut loc - adica observatia este intotdeauna in pasul doi fata de participare. Stern nu are sentimentul ca grupul pune accent pe implicarea personala anume a unui analist si nu e clar pentru el daca grupul e constient de asta.

Temerile animatorilor de grup


marți, 6 septembrie 2011 Niciun comentariu

Cu doua zile in urma, am revenit din Franta, unde am participat la seminarul „Temerile animatorilor de grup”, organizat in fiecare an de asociatia Apsylien – Lyon. Cu multa placere si sub impactul locului unde s-a desfasurat, dar si al tehnicilor de grup, va voi povesti cate putin despre o experienta fascinanta.

Silvia Trăistaru, "The Last Communists' Convention", Bucureşti, 5-19 septembrie 2011


Niciun comentariu


(English version bellow)

Luni, 5 septembrie 2011, ora 19.00, Atelier 35 va invita la deschiderea expozitiei Silviei Traistaru, intitulata The Last Communits´Convention.

La peste 20 de ani dupa caderea comunismului, majoritatea liderilor comunisti sunt inca la o scara larga in memoria colectiva a poporului. In 2004 am inceput acest proiect cercetand fenomenul comunismului.

Instalatia “The Last Communists´ Convention” include 24 de tripticuri dimensiunea 40×80 cm, concepute intr-un stil pop, reprezentand portrete ale liderilor comunisti: Karl Marx, Friedrich Engels, Vladimir Lenin, Joseph Stalin, Leon Trotsky, Ho Chi Minh, Josip Broz Tito, Mao Zedong, Nikita Khrushchev, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Deng Xiaoping, Wladyslaw Gomulka, Leonid Brezhnev, Salvador Allende, Enver Hoxha, Todor Zhivkov, Kim Ilsung, Janos Kadar, Erich Honecker, Nicolae Ceausescu, Alexander Dubcek, Fidel Castro, Che Guevara, Hugo Chavez. Prezentarea instalatiei in expozitie se face gradual, in functie de anul nasterii personajelor care fac subiectul lucrarilor. Titlul face referire la o intalnire a tuturor liderilor comunisti, indiferent de epoca in care acestia au trait.

Acest proiect a fost expus partial in 2005 in Mainz, Germania, iar in 2010 expus in totalitate la Nord Art, Germania (curator Wolfgang Gramm).

Silvia Trăistaru (1979) traieste si lucreaza in Bucuresti ca artist vizual si restaurator de arta independent. Demersul sau artistic se extinde spre fotografie si video, insa o latura speciala a practicii sale ramane desenul si pictura. O tema importanta pe care o abordeaza este cea a portretului care surprinde realitatea din Romania post comunista. Pretextele culturale, politice, sociale si economice sunt subiectele centrale ale lucrarilor ei, dezvaluind lacunele sistemului din care face parte. Folosind o abordare vizuala care se concentreaza pe identitatea individului, prin prisma istoriei personale dar si a celei colective, lucrarile ei permit privitorului sa analizeze rolul memoriei sociale in viata de zi cu zi din Romania.

Carl, băiatul pastorului


luni, 5 septembrie 2011 Niciun comentariu


(Fragment din Cap. 2, "Carl, băiatul pastorului" al cărţii Jung. O biografie de Deirdre Bair, Editura Trei, 2011. Text publicat cu acordul editurii).

Când Carl avea şase luni, Paul Jung a obţinut o numire la o parohie mai bună în pitorescul Laufen, unde biserica şi casa parohială erau cocoţate chiar deasupra castelului Schloss Laufen, pe Rheinfall, cel mai înalt punct al pragurilor Rinului şi unul dintre
cele mai impresionante locuri naturale din Europa (1). 
Casa parohială cu trei etaje, plus toate dependinţele acesteia, ofereau un teren de joacă idilic pentru un băieţel fascinat de arhitectură şi apă (2).
(…)

Opera lui Marion Milner


Niciun comentariu


O listă structurată a lucrărilor de-o viaţă ale psihanalistei britanice Marion Milner (1900-1998) puteţi afla aici.

www.cafegradiva.ro

A 3-a Conferinţă internaţională "Contratransferul în psihanaliza contemporană", Bucureşti, 29-30 octombrie 2001


Niciun comentariu


Sunt invitaţi să participe psihanalişti, psihologi, medici, psihoterapeuţi aflaţi în formare, masteranzi, studenţi interesaţi de psihanaliză şi psihoterapii psihodinamice.

(Faceţi clic pe afiş pentru a-l vedea la mărimea originală)

www.cafegradiva.ro

C. G. Jung şi "Cartea roşie" - Dosarul toamnei 2011


vineri, 2 septembrie 2011 3 comentarii


Inaugurăm astăzi dosarul toamnei 2011, grupat tematic în jurul unui eveniment de excepţie, nu doar pentru jungieni, ci şi într-un plan mai larg cultural: publicarea, la 1 septembrie 2011, în traducere românească, a operei fundamentale a lui C. G. Jung, Cartea roşie (Editura Trei, traducere de Viorica Nişcov - din germană şi Simona Reghintovschi - din engleză).

Alina Szapocznikow: Sculpture Undone, 1955–1972 @ WIELS Contemporary Art Centre


Niciun comentariu


Alina Szapocznikow
Sculpture Undone, 1955–1972
10 September 2011–8 January 2012
Opening:
9 September 2011, 18:00–21:00
WIELS Contemporary Art Centre
Avenue Van Volxemlaan 354
1190 Brussels, Belgium
www.wiels.org

WIELS Contemporary Art Centre opens its season with the premiere of an expansive solo exhibition of Polish sculptor Alina Szapocznikow (1926–1973). This major event, the fruit of an exceptional collaboration initiated by WIELS and the Museum of Modern Art in Warsaw, is one of the first large-scale surveys of the artist’s work outside of Poland and concentrates in particular on her late period from 1955 to her untimely death in the early ’70s, at age 47. Those years are best described as her experimental period, and it is precisely the artist’s shift to the use of new materials and forms that is the crux around which the exhibition is built.
As a sculptor who began working in the post-war period in a rather classical, figurative manner, Szapocznikow’s progressive development towards a conception of sculpture as an imprint not only of memory but of her own body left behind a legacy of provocative objects—at once sexualized, fragmented, vulnerable, humorous, and political—that still sit between Surrealism, Nouveau Realisme, and Pop Art. Her tinted polyester casts of her lips and breasts transformed into quotidian objects like lamps or ashtrays, her poured polyurethane forms, and her construction of sculptures that incorporate photographs remain as remarkably idiosyncratic and contemporary today as they were when they were first made.

Repeaters: suntem prizonierii unei repetiții fără sfârșit?


joi, 1 septembrie 2011 Niciun comentariu

Mi-a plăcut mult postarea lui Dorin de acum ceva timp legată de lucrarea lui Jan Köpper, lucrare ce se autocaracterizează ca o investigaţie în procesul zilnic al repetiţiei, utilizând un sistem de instalaţii specifice, ce combină bucle şi proiecţii video multiple pentru înţelegerea repetiţiei în timp şi spaţiu. Întâmplarea a făcut - sau mai bine zis repetiția (hihi) a făcut - ca la câteva zile după ce am admirat lucrarea lui Köpper, să văd un film recent regizat de Carl Bessai care tratează aceeași temă, repetiția. Găsesc că ar fi interesant de amintit în acest punct al discursului că relația mea cu filmele pe care le vizionez este una de o intimitate zdravănă, destul de greu de cuprins sau înțeles pentru cel din exterior. De obicei sunt extrem de selectivă în alegerea peliculelor, iar criteriile după care selectez dinainte ceea ce urmează să vizionez sunt atât de bine sedimentate, atât de bine interiorizate, încât aproape niciodată nu se întâmplă să mă uit la vreun film care să mă dezamăgească ulterior. Nu la fel pot spune despre situațiile de "socializare" în care se întâmplă să mai văd și filme pe care nu le-am ales eu. Repeaters a constituit o situație de acest fel, drept pentru care ar fi rămas în mintea mea sub eticheta de încă un film prost, dacă nu aș fi găsit în el o idee de interpretare care mi s-a părut cel puțin interesantă.

Seminar "Narcisismul şi logica hamletiană la André Green", Bucureşti, 10-11 septembrie 2011


Niciun comentariu


Asociaţia Româno-Franceză de Psihoterapie şi Psihanaliză - "André Green" vă invită cordial la al IX-lea Seminar din seria "André Green - între psihanaliză, antropologie și literatură"

Tematica: "Narcisismul și logica hamletiană la André Green"

Lector: dr. psih. Daniela Luca, doctor în psihanaliză - Universitatea Paris VII, psihanalist formator, membru direct al Asociaţiei Internaţionale de Psihanaliză, psiholog principal/formator/supervizor acreditat de Colegiul Psihologilor din România

Seminarul se adresează psihologilor, psihoterapeuţilor, psihanaliștilor, masteranzilor, studenţilor la psihologie, rezidenţilor în psihiatrie.

Atentie, se interpreteaza!