Ultima ora

Stiri

Evenimente

Cauta in revista

Cum sa devii rau sau Breaking Bad

miercuri, 16 octombrie 2013


Walter si Jesse, cele doua personaje centrale din Breaking Bad

Scriam saptamana trecuta despre Orange is the New Black si spuneam ca serialele distribuite de Netflix schimba modul in care intelegem televiziunea. Argumentam ca ele sunt importante nu numai pentru modul in care ai acces la episoade (ele sunt oferite "la gramada", si nu individual). Ele sunt, in acelasi timp, inovatoare si pun intrebari serioase legate de problemele sociale ale Americii. In articolul de astazi ma intereseaza sa descriu de ce Breaking Bad e captivant si original.


Spre deosebire de Orange is New Black, care este produs de Netflix, Breaking Bad e facut de AMC, care face concurenta HBO-ului cu seriale inteligente (va amintesc ca HBO a produs Sopranos si In Treatment, unde avem psihanalisti ca personaje centrale in poveste). Breaking Bad poate fi vazut la mana a doua pe Netflix, ca si Mad Men. Atat Mad Men, cat si Breaking Bad sunt produse AMC. Netflixul vrea si el o bucata din prajitura mare a serialelor. AMC-ului, care e traditional rivalul HBO-ului, i se adauga Netflixul pe lista de concurenti la atentia publicului. AMC si Netflix par deocamdata parteneri in a submina hegemonia HBO (Netflix preia serialele AMC). Ramane de vazut cat o sa dureze prietenia intre cele doua retele de distributie. 

Cum poti sa vinzi un nou serial pe piata sufocata a televiziunii americane? Spui o poveste despre cum sa devii rau - sau cum aluneci in lumea transgresiva a anormalitatii. Breaking Bad este, ca si Orange, o poveste legata de cadere. Caderea este pierderea unei pozitii privilegiate, si anume apartenenta la clasa mijlocie a Americii. Frica serioasa din spatele povestii este ca poti sa iesi din normalitate - sau dintr-o falsa pozitie a vietii obisnuite, cea care este traita in aparenta de toata lumea. Caderea are o latura negativa, dar si una seducatoare, pentru ca deschide din nou, o viata "normala", la lumea marginalilor, a detinutilor sau a consumatorilor de droguri.

In Breaking Bad, trucul major al scenaristilor este sa ia un personaj cu care eu / noi / ei se identifica usor (carismatic si atragator) si sa exploateze o parte intunecata a personalitatii lor. Filmul povestii este unul al explorarii inconstientului "intunecat", unde personajul central pune in practica dorintele si fantasmele unui privitor obisnuit (sa spunem barbat, de clasa de mijloc, educat, si cu universitate). Motorul actiunii este transformarea unui profesor de liceu (Walter) intr-un distribuitor de droguri. Pe gustul meu, in primele sezoane, personajul este prins in probleme morale usor facile, de tipul 
e violenta justificata?
este interdictia legate de droguri arbitrara?
sau 
sunt capabil de orice pentru a-mi ajuta familia?
Dar dincolo de dilemele morale pe care le confrunta personajul principal, mie mi se pare fascinanta critica sociala pe care o ofera serialul.

Breaking Bad este povestea a cum se traieste in America in functie de clasa sociala. Jesse, partenerul de afaceri a lui Walter, este un tanar care nu a terminat liceul, certat cu familia, si care nu are posibilitati de avansare sociala. El este legatura cu lumea declasatilor, a consumatorilor. Walter este un pic mai sus pe scara sociala. Chimist aproape genial, Walter devine profesor de liceu si se chinuie sa isi intretina familia. Spre deosebire de lumea lui Jesse si Walter, in serial apare si familia unui coleg care avut succes cu o companie proprie, si care s-a casatorit cu o fosta iubita a lui Walter, Gretchen. Lumile lui Jesse, Walter si Gretchen sunt diferite. Jesse vorbeste in slang si lumea lui este a strazii. Walter isi traieste viata in suburbie, avand casa si un salariu mediocru, dar neavand bani pentru asigurare de sanatate buna si chemoterapie. Gretchen este lumea bogata a Americii, care isi pemite sa ofere petreceri si sa plateasca pentru tratamentul extrem de scump a lui Walter.

Originalitatea lui Breaking Bad este ca ofera o alternativa majora, seducatoare, la frica generalizata produsa de senzatia ca poti oricand sa iesi din normalitate, ca iesi din clasa mijlocie a Americii. In loc sa imbratiseze o ideologie a spaimei, a retragerii in cultul eroilor care inving sistemul, Breaking Bad face un act curajos de critica sociala. Spune ca poti sa traiesti dincolo de ideologia majora a adaptarii si, mai important, ca poti sa traiesti mai viu daca esti transgresiv. Gestul de rebeliune mi se pare important, si totusi nu sunt sigur inca daca viata lui Walter nu va deveni o confirmare a ideologiei suburbiei pe care o contesta. Pentru asta, trebuie sa vad alte patru sezoane. Voi reveni probabil cu detalii.     

Bogdan Popa

este pasionat de psihanaliză, iar pe Gradiva încearcă să îşi dea seama de ce. A publicat lucrări despre istoria gândirii politice, feminism, queer theory şi psihanaliză relaţională.
DE ACELAŞI AUTOR

Toate articolele acestui autor
*

Un comentariu

...si semnati-va cu nume sau pseudonim

Atentie, se interpreteaza!