Responsive Ad Slot

Ultima ora

Stiri

Evenimente

Cauta in revista

Identitate sexuala, alegere de obiect, practica sexuala

miercuri, 28 mai 2014


O confuzie intre identitate sexuala / alegere de obiect / practica sexuala


Cred, totuşi, că persistă o confuzie între identitate sexuala / alegere de obiect / practică sexuală. În discursul psihanalitic este impropriu să se spună "identitate heterosexuală / homosexuală". Homosexualitatea / heterosexualitatea ţin, mai degrabă, de alegerile de obiect. Sigur că alegerea de obiect stă într-o relaţie oarecare cu identitatea (psiho-)sexuală. Dar nu se poate vorbi de o corelaţie strictă şi univocă între identitate sexuala, alegerea de obiect, practica sexuală efectivă; cred că e posibilă orice combinaţie între cele trei, asta face varietatea indivizilor şi, de multe ori, farmecul omenirii.


Pozitii psihosexuale in metapsihologia psihanalitica


Metapsihologia psihanalitică vorbeşte despre poziţii psihosexuale, acestea variind (teoretic) în funcţie de stadiile evoluţiei psihosexuale, i. e. ale elaborării psihice a sexualităţii. Ele ar fi, tot teoretic, mai mult de două (cum nu aş putea să formulez mai bine şi mai succint, redau mai jos câteva pasaje din conferinţa lui Jacqueline Schaeffer, "La différence des sexes dans le couple ou la co-création du masculin et du féminin" / "Diferenţa dintre sexe în cuplu sau co-crearea masculinului şi femininului". Întreaga conferinţă poate fi citită aici: http://www.spp.asso.fr/Main/ConferencesEnLigne/Items/28.htm)
...Freud descrie dezvoltarea psihosexualităţii prin intermediul a trei cupluri: activ / pasiv, în stadiul anal; falic / castrat, în stadiul falic; şi, în sfârşit, masculin / feminin, la pubertate, în stadiul zis genital. Activ-pasiv desemnează un cuplu de opoziţii sau polarităţi, falic-castrat o funcţionare prin "totul sau nimic", însă doar cuplul masculin-feminin desemnează o veritabilă diferenţă: diferenţa dintre sexe. (...)

După ce a formulat diferenţa dintre sexe, Freud, în 1937 [Analiză cu încheiere şi analiză nesfârşită, n. mea], o repune în discuţie. Apare un al patrulea cuplu, bisexualitate / refuzul femininului [subl. autoarei], la cele două sexe [subl. mea]. Este interesant de remarcat că atât noul cuplu, cât şi fiecare din termenii acestui cuplu fac trimitere la negarea diferenţei dintre sexe:

  • Pe de o parte, refuzul femininului este refuzul a ceea ce, în diferenţa dintre sexe, este cel mai dificil de încadrat, de inserat într-o logică anală sau falică. Un sex feminin invizibil, tainic, străin [étranger] şi purtător al tuturor fantasmelor periculoase. El e neliniştitor pentru bărbat întrucât trimite la imaginea unui sex castrat, care îl face să se teamă pentru propriul sex, dar, mai ales, pentru că deschiderea corpului feminin, căutarea sa de juisanţă sexuală şi capacitatea sa de a admite mari cantităţi de puseu libidinal constant sunt sursă de angoasă, atât pentru bărbat, cât şi pentru femeie [subl. mea].

  • Pe de altă parte, în aceeaşi măsură în care bisexualitatea psihică [subl. aut.] are un rol organizator la nivelul identificărilor, îndeosebi pentru identificările încrucişate din conflictul oedipian, tot pe atât fantasma de bisexualitate [subl. mea], cât şi bisexualitatea practicată [agie] constituie o apărare faţă de o elaborare a diferenţei dintre sexe la nivelul relaţiei sexuale genitale.


Cred că pentru orice persoană, în diverse împrejurări ale vieţii şi conjuncturi relaţionale, oricare dintre situaţiile intrapsihice menţionate mai sus poate ocupa avanscena şi deveni eficientă psihic... inclusiv pentru analistul în şedinţă şi diverşii lui pacienţi.

Comentariu de Maria-Elena I. la articolul "Care sunt limitele umanului?" de Ion Vianu


Foto: Marlene Dietrich

www.cafegradiva.ro

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

...si semnati-va cu nume sau pseudonim

Atentie, se interpreteaza!