Ultima ora

Stiri

Evenimente

Cauta in revista

Angoasa si rutina mortifera in picturile lui George Tooker

joi, 19 octombrie 2017


George Tooker s-a nascut in 1920 intr-o familie de clasa mijlocie din Brooklyn. In 1930 s-a mutat impreuna cu familia in Bellport, New York, unde si-a petrecut mare parte din tinerete in muzeul local de arta privind expozitiile gazduite de acesta. A studiat engleza la Harvard, iar in timpul celui de Al Doilea Razboi Mondial s-a inrolat in marina. La scurt timp insa a fost trimis acasa din motive medicale. S-a intors in Brooklyn si a decis ca vrea sa devina artist. A inceput sa picteze tablouri care exprima emotii puternice si care pot fi asemanate cu imaginile onirice dintr-un cosmar.

Subway, 1950

Munca lui se inscrie in curentele suprarealism, realism magic, realism social si fotorealism. George Tooker nu a fost niciodata multumit cu aceasta incadrare pe care au facut-o criticii de arta operei sale. El se considera mai degraba un pictor figurativ care isi defineste arta ca pe o incercare de a se intalni cu viata. Cu o societate alienata din cauza mediului in care traieste, dezolanta si opresiva. Intr-un fel, arta lui Tooker spune povestea unei Americi moderne a anilor '50 si a celor ce au urmat cu sperantele, fricile si complexitatile lor morale.

Intr-una dintre picturile timpurii ale lui George Tooker, Children and Spastics (1946), un grup de copii intimideaza trei barbati homosexuali intr-un peisaj alienat si auster. Barbatii adopta pozitii defensive, dar raman pasivi in timp ce copiii le vorbesc urat si ii lovesc cu niste maturi. Aceasta scena infatiseaza chiar raspunsul pe care il da societatea celor oprimati pentru ca sunt diferiti.

George Tooker si alti artisti figurativi au fost eclipsati incepand cu anii '50 cand a aparut expresionismul abstract ca reflectie a anxietatii puternice provocate de era atomica. Munca lui George Tooker reuseste sa strabata epoci si vremuri si sa ramana la fel de actuala si astazi. Pana la urma alienarea, angoasa existentiala si caracterul repetitiv si mortifer al unei vieti ingropate in rutina reprezinta realitati care nu-si pierd niciodata actualitatea.

Children and Spastics, 1946

Divers, 1952

Dance, 1946

Gouvernement Bureau, 1956

Waiting room, 1959

Lunch, 1964

Highway, 1953

Supermarket, 1972

Bathers, 1950

Sursa: http://dangerousminds.net/

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

...si semnati-va cu nume sau pseudonim

Atentie, se interpreteaza!