Ultima ora

Viata lumii

Ştiri

Cauta in revista

Ce am învățat despre sine în 60 de zile de carantină


La început mi-am zis că viața o să continue așa cum a fost, chiar dacă a venit coronavirus peste noi. Proaspăt rămasă fără job, m-am bucurat de primăvara timpurie. Apoi au venit restricțiile de deplasare, care m-au enervat și m-au panicat. Nu prea suportam să stau în casă, mai ales singură. M-am liniștit când am înțeles că distanțarea socială este esențială, m-am adaptat și am început să vorbesc cu părinții și prietenii numai prin apeluri video.

Și uite așa am început să fac ceea ce mi-am dorit de când am terminat facultatea. Să STAU. Am îndeplinit această activitate cu brio, apoi am citit, am asimilat tutoriale de editare video, pictură recreațională, dans sportiv, scriere jurnalistică, filme, seriale, cosmetice, outfituri casual de ieșit în parcul și biroul de pe balcon.

Carantina 60 zile anxietate pandemia
Balconul meu a ținut loc de parc, de grădină și de birou. Fotografii din arhivele personale ale subiecților

Am căutat să înțeleg dacă tot ce am trăit în perioada asta a fost normal, dacă acest amalgam de sentimente și de activități nu a fost cumva calea sigură către anxietate. Am abordat-o pe Ruxandra Bunea (30), psiholog clinician și psihoterapeut adlerian, și am întrebat-o despre cum a îmbrățișat psihicul nostru aceste vremuri tumultoase. Ruxandra face parte din grupul de suport psihoemoțional, format de Institutul de Psihologie și Psihoterapie Adleriană, o entitate ce se adresează personalului medical din linia întâi și persoanelor aflate în carantină sau în autoizolare.
Din observațiile mele, în perioada asta oamenii au vrut se regăsească repede, să recupereze tot ce n-au apucat să facă până acum, stând acasă: să reia sau să descopere un hobby care să-i țină concentrați, să pună în practică proiecte pe care le-au tot amânat, să fie productivi, să adopte un stil de viață mai sănătos pe care să-l și mențină. Pe scurt, să facă toate acele lucruri despre care spuneau „dacă aș avea timp, aș...” și care i-ar fi adus mai aproape de imaginea unui sine ideal.

Ruxandra mi-a explicat că e foarte important să înțelegem că întreaga noastră realitate s-a schimbat fundamental, atât colectiv, cât și personal, într-un timp foarte scurt. Am pierdut controlul, planurile sau chiar mecanismele de coping pe care le aveam pentru a nu simți dureri emoționale mai vechi (petrecerile, concertele, piesele de teatru, festivalurile). Am rămas cu demonii noștri, cu singurătatea ca un revelator de sine, care ne arată așa cum suntem, chiar și în moduri care nu ne convin.

Întoarcerea miliţistului: Carantina ca traumă, pandemia exceselor şi "instituţiile de forţă" ale statului

M-am gândit că n-oi fi eu singura care trece prin toate stările de mai sus, așa că am întrebat oamenii din jurul meu ce le mai face mintea, sufletul, cum s-au descurcat în perioada ce a trecut. Am căutat răspunsuri sincere, și am găsit idei și preocupări printre care sunt sigură că o să te regăsești și tu.

Bogdan (32) și-a ocupat timpul cu toate lucrurile pe care le-a ignorat ani la rând
am reușit, în sfârșit, să renovez balconul, ceea ce înseamnă că am mai mult spațiu pentru plante și pisică. M-am jucat fetch cu ea. Am de făcut un portofel de piele pentru un prieten, pe care i l-am promis de ceva vreme, am un nou membru de care a trebuit sa mă ocup, peștele Betta, mi-am pregătit bicicleta pentru noul sezon.

Dacă te-ai simți dezorientat cu așa de mult timp la dispoziție, toate aceste activități duse la bun sfârșit te-au ajutat probabil să dobândești o stare de bine, mai ales când te-ai surprins cu noi calități sau cu talente pe care poate nici nu știai că le ai.
Mă simțeam tristă de câteva zile la rând. Dar într-o dimineață am deschis geamurile, am agățat tablouri, am pus niște rap, am scos pensulele, culorile și plăcinta cu iaurt și am hotărât să fie voie bună,
spune Ani (25) încântată de faptul că a reușit să-și schimbe perspectiva asupra lucrurilor.

Dacă înainte de pandemie nu prea aveai timp sau chef să gătești, în timpul ei am descoperit cu toții că nevoia te învață, și uite așa acum auzi oameni ca Ioana (27) care recunoaște că de când stă acasă, gătește în fiecare zi supă și felul doi:
Am făcut supă de vită și mac&cheese. Mi-au ieșit super bune, mai ales supa, care a fost la prima încercare.

Realitatea pandemiei ne-a făcut pe toți să punem mâna pe cratiță, iar dacă cei experimentați în ale gătitului se bucurau și până acum de timpul petrecut în bucătărie, cei mai puțin învățați au stat la telefon cu mama sau pe YouTube cu Jamila, și au învățat să facă de-ale mâncării.

Pandemia ne-a învățaț că mâncarea e prețioasă și nu trebuie aruncată, ci gătită înainte de a se strica. Ana U. (32) mi-a povestit cum a făcut un cozonac după o rețetă proprie, doar pentru că avea în frigider niște ouă pe cale să expire. Flavian (27) și-a săpat în curte propria grădină de legume, pentru a mânca mai sănătos și mai ieftin.
Nu-mi mai vine să arunc nici o foaie de salată când știu cât am așteptat să crească.

Coronavirus pandemia anxietate gradinarit
Mâncarea crescută de tine e mai bună, mai ales când știi cât ai muncit pentru ea!

Citiţi despre Violenţa domestică sau pandemia când #stamacasa: când „nu” se transformă în „da” sau în „nu mai da”


Fă-ți o rutină! Te vei simți în control


Așa cum recomandă psihologul, e indicat să cauți soluții pentru petrecerea timpul în casă sau afară, să-ți planifici programul, să menții sau să-ți creezi o rutină pentru a aduce mai multă predictibilitate și o notă de control în viața ta. Totuși, totul trebuie făcut fără exagerări. Trei taskuri pe zi sunt suficiente când scopul este scăderea anxietății, nu creșterea presiunii.

Înghiontiți de incertitudinea pe care mintea noastră are tendința de a o interpreta ca pe un pericol în perioada pandemiei, devenim stresați. Obiectivele, oricât de mici ar fi, devin nerealiste pentru mulți dintre noi. Mai mult decât atât, pot contribui la agitația internă generală, adaugand și mai multă presiune prin autoblamare de felul „Nu sunt în stare nici sa termin capitolul ăsta de citit”.

Până odinioară, Șerban (27) a fost ghid turistic, însă acum a rămas fără activitate, așa că s-a gândit la o reorientare profesională care ar putea da roade și în vremuri pandemice.
Mi-am făcut program pentru fiecare zi și m-am apucat să învăț programare și legislație.

Pandemia tricotat Ana carantina
Ana U. a croșetat pătura asta în trei zile, la program întreg. Câte opt ore de lucru, cu pauze scurte, ca la muncă!

Rutina este un lucru ușor de implementat, dacă ești genul căruia îi place să respecte un program.
M-am trezit cu o oră mai târziu în fiecare zi de muncă, pentru că atât făceam pe drum până la sediu. Am făcut exerciții fizice ca să nu mă doară spatele, mi-am băut cafeaua și am început o zi obișnuită de muncă, la fel ca până acum,
îmi povestește Ioana (27), care se ocupă de asigurări obligatorii de viață.

Citiţi despre Moda open space, "distanţarea socială" şi spaţiul interior în vreme de covid


Informează-te doar atât cât trebuie


Tot de la Ruxandra am aflat că e bine să eviți informarea în exces, pentru că te poți îngrijora neproductiv. Fără să-ți dai seama, ajungi să te identifici cu simptomele așa-numitului sindrom al studentului la medicină, o formă de ipohondrie ce afectează peste 70% dintre studenții la specializările asociate domeniului. Miza e să faci diferența între o îngrijorare productivă, justificată și o îngrijorare excesivă.
La un moment dat am refuzat să mai citesc despre virus. Înainte voiam să aflu totul și aveam anxietate, îmi imaginam că am toate simptomele... era grav,
mărturisește Anca (27), acum mai liniștită, de când a hotărât să stingă televizorul.

Sigur, este important să rămâi informat, să fii la curent cu știrile oficiale, cu măsurile aplicate și cu evoluția cazurilor, însă un televizor deschis toată ziua te va face să crezi că ai coronavirusul la ușă.

Anca nu e singura care a făcut cură de informații. Elena (31) mi-a povestit cum a încercat să evite presa pentru că
îi lăsa impresia că vor intenționat să creeze panică.

COVID-19: Citește știrile ca un om de știință!


Nu te lăsa pradă obiceiurilor din copilărie


În situații critice, explică Ruxandra, vocea internă are tendința să recreeze atmosfera familială din copilărie. Pentru cei care vor să iasă mai înțelepți din lupta cu gândurile negre, e nevoie să-și acceseze resursele care i-au ajutat și în trecut să facă față situațiilor dificile. Iar una dintre cele mai importante resurse este reziliența psihologică, adică un fel de „tărie” psihică care te ajută să treci peste momentele dificile din viață.

Am constat acest comportament la mai multe persoane cu care am vorbit. De exemplu, Victor (28) mi-a spus că autoizolarea l-a făcut să se întoarcă înapoi în perioada liceului.
Mi-am dat peste cap tot programul de somn, pentru că stau până târziu și mă uit random la orice clip de pe YouTube, mânânc multe dulciuri, lucrez haotic și am redescoperit bucuria jocurilor pe calculator.

Un lucru bun în reluarea acestor îndeletniciri a fost jocul în rețea, care te obligă să socializezi cu oameni cu care nu ai mai vorbit în ultimii ani. Bogdan (32) recunoaște că, după ce a început să se joace iar pe PC, a reluat relații cu prieteni vechi. În același spirit, Maria și-a redescoperit lumea imaginară din contul de SIMS pe care îl crease la 14 ani.

Psihoterapia psihodinamica inseamna mai mult decat sa vorbesti despre copilarie pe un divan


Ține-ți familia și prietenii aproape


De la psiholog am mai aflat că unul dintre efectele pe termen lung al acestei perioade de izolare este o criză a sănătății mintale. Majoritatea traumelor sunt legate de lipsa conectării emoționale. Suntem ființe sociale și e esențial să căutăm suport la ceilalți atunci cand ne este greu, să construim și să menținem legătura cu rețeaua de sprijin, prin apeluri telefonice sau video.

Zilele de naștere sunt mai greu de sărbătorit în pandemie, dar nu imposibil. Am descoperit alte moduri prin care poți să te sărbătorești alături de prieteni. Pe 18 martie, Neagoe și-a serbat cele 36 de primăveri cu un chestionar „oracol”, pe care l-a înaintat tuturor celor care i-au spus la mulți ani. Întrebările au caracter personal, speculativ sau jovial, iar răspunsurile au fost cadourile lui. Dacă vrei să îi furi ideea, dă mai întâi credit sărbătoritului, completându-l aici.

Carantina Neagoe oracol Covid
Neagoe își serbează regulamentar ziua, cu o mască adecvată pentru un carnaval de interior

Și dacă până acum a fost tradiție să ieși marți la Control sau miercuri la Eden, ai descoperit că poți bea oricând acasă, pe video call cu prietenii. Așa a făcut și Elena (31):
În timpul săptămânii am stat la o bere cu câte o prietenă, iar în weekend-uri am păstrat tradiția de a mă întâlni cu patru amici, în formula în care ieșeam de obicei, doar că pe video call.

În ceea ce privește relațiile amoroase, cei care nu sunt împreună de mult timp, cum sunt Robert (32) și prietena lui, au ales să stea la distanță o vreme:
singurul inconvenient a fost că nu m-am putut vedea cu prietena mea pentru un timp, dar am știut că va trece, și nu am considerat că am o problema reală.
Însă cuplurile care erau în pragul unei decizii de a se muta împreună au descoperit cât de minunată e viața de cuplu.
O parte neașteptată a autoizolării e că am descoperit cum e să trăiești în doi. Nu e atât de rău pe cât îmi imaginam, mai ales când ai găsit persoana potrivită cu care să-ți împarți timpul, ideile, frustrările și dorințele,
spune Victor (28).

Igiena mintala, la fel de importanta precum cea fizica


Poartă-te frumos cu tine


Ai grijă de fizic și psihic în aceeași măsură. Odihnește-te, mănâncă legume și fructe, fă sport în sufragerie. Se pare că toate acestea contribuie la eliminarea substanțelor chimice eliberate de stres. Psihologul recomandă să-ți acorzi spațiu mental și pentru introspecție. Olandezii au un termen care mi-a plăcut mult: „niksen”. Înseamnă să nu ai alt plan în afara de A FI și este ilustrat prin imaginea unui om care pur și simplu stă pe scaun și se uită pe fereastră.

Gândurile obsesive precum „trebuie să rămân pozitiv” nu dau voie emoțiilor firești (frică, tristețe, anxietate) să se manifeste. Să negăm emoțiile astea înseamnă să negăm realitatea situației, să ne negăm pe noi. Aceste emoții vor rula în background, vor cere atenție până le conștientizăm și le integrăm. E nevoie sa fim blânzi, felul în care vorbim cu noi chiar contează.

Meditația și introspecția ne fac să avem unele revelații demne de notat. Uite ce mi-a spus Andrei (26), medic dentist, după o lună de carantină:
Statul în casă m-a făcut să realizez că singura mea luptă este cu mintea mea agitată și singura persoană pe care mă pot baza sunt eu. Singurul lucru pe care-l pot controla e reacția mea față de lucrurile care se întâmplă în jurul meu, și încerc să mă concentrez pe asta.
Cei mai norocoși dintre noi au fost cei cu o curte cât de mică în care au putut contempla liniștiți primăvara:
În fiecare zi am ieșit în curte, mi-am pus pătura la umbra unui copac și am urmărit traseul petalelor și frunzelor care se desprindeau și se lăsau duse de vânt, 
spune Maria (26).

Experimentăm exercițiile de la sală în spațiul mai mare din sufragerie. Așa a făcut Corina (34), instructoare de dans contemporan, care și-a mutat antrenamentele pe Zoom.
Deși pentru mine este muncă, clasele de workout mă ajută enorm. Pentru relaxare mi-am păstrat un program zilnic de meditație.

În sfârșit, sper că și tu te-ai descurcat bine cu tine și cu statul acasă. În încheiere, te las cu Ruxandra și cuvintele ei vindecătoare.
Toată perioada asta de izolare a fost timpul potrivit în care să ne permitem să simțim durerea emoțională și agitația, să ne cunoaștem mai bine, să ne găsim sensul. Acum poate ne va fi mai ușor să aplicăm ce am învățat despre noi în viața de zi cu zi.

Citiţi mai multe la Cafe Gradiva despre pandemia de coronavirus / COVID-19


Mihaela Mia copywriter Schimb de Plante Cafe Gradiva

Mihaela Mia

este copywriter, creative planner, a infiintat comunitatea iubitorilor de natura Schimb de Plante si a unit-o prin evenimentele cu acelasi nume.

Toate articolele acestui autor

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

Comentaţi la obiect, arătându-le preopinenţilor curtoazie şi respect. Nu sunt publicate comentariile injurioase, calomnioase şi de trolling. Ironia e admisă ca spirit, nu ca gratuitate. Semnătura e utilă şi un semn apreciat de politeţe.

Atentie, se interpreteaza!