Ultima ora

Viata lumii

Stiri

Evenimente

Cauta in revista

Terapia stresului: Trei temeri ale clienților în terapie


Abordarea multimodală (cognitivă, afectivă, comportamentală și imaginară) a terapiei comportamentale rațional-emotive față de terapie folosește persuasiunea activă deopotrivă ca forță și energie înspre a-i motiva, încuraja și determina pe clienții dificili să-și observe rezistența și să se angajeze în terapie pentru a dobândi o oarecare schimbare constructivă. 

abordarea comportamentala rational-emotiva


Teama de disconfort 


Adeseori clienții rezistă schimbării din cauza temerii lor de disconfort. Ei percep procesul de schimbare ca fiind prea dificil și prea inconfortabil pentru a fi suportat și, prin urmare, își creează o toleranță redusă la frustrare (TRF). Dacă unii dintre clienții voștri au o TRF privind schimbarea, puteți să le demonstrați în mod repetat și convingător că evitarea muncii grele acum nu va face decât să le amplifice problemele mai târziu, făcând condițiile lor de viață și mai dificil de gestionat. Arătați-le că
oricât de greu îți este să te schimbi, este mult mai dificil dacă nu o faci. 
Filosofia lor bazată pe un hedonism al clipei, cu alte cuvinte pe căutarea frecventă a satisfacției imediate și evitarea suferinței și a disconfortului, îi menține împotmoliți în prezent și miopi față de viitor. Îndemnați-vă clienții să-și atace energic Credințele generatoare de TRF privind schimbarea, de tipul: 
Nu pot suporta toate neplăcerile prin care voi fi nevoit să trec!
Ajutați-vă clienții să încerce un sistem de recompense și penalități atunci când îndeplinesc sarcini terapeutice și atunci când nu o fac. Prin intermediul acestor activități, este mai probabil ca aceștia să dezvolte o filosofie a efortului („Nu există niciun câștig fără efort”), ceea ce duce la un hedonism pe termen lung, la bucuria față de plăcerile de moment, dar și la planificarea constructivă pentru viitor (acum, când clienții înțeleg că au un viitor).

rezistente in terapie REBT
Albert Ellis, Jack Gordon, Michael Neenan, Stephen Palmer, O abordare comportamentală raţional-emotivă, Editura Trei, în curs de apariţie 2020

Regulile tehnice si etice internationale ale psihanalizei


Teama de dezvăluire și rușine 


Clienții voștri pot crede că dacă dezvăluie gânduri sau acțiuni „rușinoase” - de exemplu, că se masturbează în timp ce se uită la o revistă pornografică - voi, terapeuții lor, îi puteți condamna. Reticența de a vorbi despre astfel de probleme perpetuează însă suferința emoțională, pentru depășirea căreia v-au solicitat sprijinul. Îi puteți ajuta să reducă la minimum acest tip de rezistență oferindu-le o acceptare necondiționată și dezvăluindu-le și provocându-le Credințelor Iraționale, cum ar fi:
Nu trebuie să mă port așa dezgustător. Dacă terapeutul meu descoperă asta despre mine, își va da seama cât sunt de lipsit de valoare. 
Puteți să vă învățați clienții să-și ofere singuri acceptare de sine necondiționată (ASN), astfel încât să nu le fie vreodată rușine să vă povestească despre vreunul dintre comportamentele lor „dezgustătoare”.

Mai bine mor decat sa spun! Boris Cyrulnik si rusinea de neindurat


Teama de schimbare


Procesul de schimbare al clienților voștri poate duce la consecințe imprevizibile și înfricoșătoare, astfel încât aceștia ajung la concluzia că este mai sigur să rămână în disconfortul pe care îl cunosc, mai degrabă decât să se aventureze în necunoscut. Dacă așa stau lucrurile, identificați, contestați și modificați convingerile care induc teamă clienților, de exemplu:
Dacă încep să-mi schimb viața, totul ar putea să se ducă de râpă mai târziu. Ar fi ceva groaznic!

Înlăturând „groaza” (perturbarea emoțională) din procesul adeseori dureros al schimbării, îi puteți învăța pe clienți să se obișnuiască cu noi modalități și să evalueze în mod realist cât de „copleșiți” sunt de fapt. Renunțând la falsa siguranță a „confortului în disconfort”, clienții pot accepta asumarea de riscuri și incertitudinea drept consecințe inevitabile ale căutării unei vieți mai satisfăcătoare. Ei pot învăța să se abțină din a se eticheta ca fiind niște eșecuri din cauza eșecurilor lor specifice. În loc să se autodenigreze, clienții pot dezvolta sentimentul de autoeficacitate sau pot dobândi încrederea în propriile realizări, deoarece, prin asumarea de riscuri, înveți ceva din încercările tale – poți învăța chiar și ce nu ar fi bine să mai faci data viitoare.

Schimbarea in psihanaliza, psihanaliza in schimbare


Fragment din Terapia stresului. O abordare comportamentală rațional-emotivă, de Albert Ellis, Jack Gordon, Michael Neenan și Stephen Palmer. Volumul este în curs de apariție la Editura Trei. Extrasul este publicat cu acordul editurii. 

Foto: Unsplash

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

Comentaţi la obiect, arătându-le preopinenţilor curtoazie şi respect. Nu sunt publicate comentariile injurioase, calomnioase şi de trolling. Ironia e admisă ca spirit, nu ca gratuitate. Semnătura e utilă şi un semn apreciat de politeţe.

Atentie, se interpreteaza!